Siirry pääsisältöön

Videot

Oppimisvaikeudet eivät ole este millekkään

Päätin kirjoittaa hieman erilaisesta aiheesta tänään. Nimittäin oppisvaikeuksista ja siitä, että ne eivät ole este tehdä mitään, mistä itse unelmoi. Uskon myös tietyllä tavalla vetovoiman lakiin (josta olen täällä aiemminkin maininnut), eli vetovoiman laki vetää meitä sen puoleen, mitä haluamme todella (koska olemme myös valmiita näkemään sen eteen vaivaa). Oma historiani koulumenestyksen suhteen: yläaste päin prinkkalaa ja kymppiluokan kautta lopulta ponnistus yliopistoon, maisteritutkintoon saakka. Mulla todettiin yläasteella hahmotushäiriö, joka vaikeutti mm. matemaattista kykyä hahmottaa. Matematiikka tuotti varmasti eniten vaikeuksia itselleni, ja olinkin yläasteen viimeisen vuoden kokonaan erilaisessa opetuksessa kuin suurin osa oppilaista. Eniten vaikeus kuitenkin korostui matematiikassa, sekä hieman kielissä. Myös käsityötunnit olivat yhtä hampaidenkiristelyä tuolloin. Minulta testattiin myös lukihäiriö, johon oli viitteitä, mutta testituloksilla ei voitu todeta että mulla kuit...

Miten hallita ajankäyttöä?

Tänään kirjoitan ajanhallinnasta. Tästä olisi paljonkin kirjoitettavaa ja vinkkejä, mutta koitan pitää tämän julkaisun tiiviinä. Keskityn tällä kertaa käytännön vinkkeihin siitä, miten omaa aikaa voi suunnittelemalla hallita. Vinkit perustuvat omiin kokemuksiin, mitkä olen itse todennut toimiviksi.

Olen kohtalaisen kiireinen päivätyöni, opintojen ja harrastusten sekä kaiken muun elämän pyörittämisessä. En kuitenkaan mitenkään megakiireinen, mutta silleen sopivasti, eikä aika käy pitkäksi. Viikonloput minulla on aina vapaana ja käytän ne joko vapaa-aikaan tai joskus joko osittain tai lähes kokonaan opiskeluun.

1. Käsikalenteri

Tästä päästäänkin ensimmäiseen hyväksi havaitsemaani ajanhallinnan välineeseen: käsikalenteri! Tiedän, että nykyään kännykkä ja tietokonekalenterit ovat suosittuja, mutta itse olen aina pitänyt käsikalenteria, enkä osaa siitä luopua. Itse asiassa se on vuosittain tosi kiva fiilis käydä ostamassa uusi käsikalenteri: valita, millaisen tänä vuonna haluaa ja sitten aloittaa se. Elämäkin alkaa silloin vähän kuin puhtaalta pöydältä :) Luin joskus jonkin tutkimuksen (jälleen hyvin tarkka lähde), että käsikalenteri on ajanhallinnallisesti parempi. Kirjoitat asiat ylös käsin, joten ne jää samalla mieleen paremmin, kuin niiden siirtäminen esimerkiksi sähköpostikalenteriin.


Yllä sivu omasta kalenteristani. Tiedän, en ole ehkä se siistein kalenterin pitäjä :) Kalenteri on loistava asia muistaa, missä pitää olla, etenkin jos pomppii esimerkiksi koulun ja työpaikan väliä. Kalenteri onkin minulle juuri sellainen, että tiedän, missä pitää olla ja mihin aikaan.

2. Kirjoita aikataulu paperille

Toinen ajanhallintaan liittyvä asia, on kirjoittaa itselle ylös aikataulu. Tämä ei liity taas kalenteriin, vaan on käytössä hetkiin, kun on kotona ja pitää vaikkapa saada opinnoissa asioita aikaiseksi. Usein se itse aloittaminen on vaikeinta. Teen aikataulun paperilleni, ja sitä noudattamalla on helpompi saada asioita aikaan. 


Sitten tarvitaankin hitunen itsekuria, että aikataulussa pysyy. Mutta olen todennut, että se että tekee ja kirjaa itselleen aikataulun, on ainakin isompi todennäköisyys saada asiat tehtyä, kuin sillä, että ei ole aikataulua ja päässä pohtii ”aloitan kohta”. Tällöin aloittaminen ainakin itselläni väistämättä tuppaa lykkääntyä.

3. Valmistaudu, kuin olisit menossa työpaikalle/opiskelemaan 

Kolmas asia, jonka tässä julkaisussa mainitsen on henkilöille, jotka opiskelee tai tekee töitä kotoa käsin. Nimittäin: käy joka aamu suihkussa ja valmistaudu siten, kuin olisit menossa töihin toimistolle tai luennolle kouluun. Se luo rutiinia, ja pääset ns. paremmin tatsiin. Herää tiettyyn kellon aikaan tekemään hommia, aivan kuten olisit menossa töihin. Olen huomannut, että asioita saa ihan eri tavalla aikaisin, kun käy suihkussa, meikkaa ja pukeutuu, eikä vain ajelehdi yöpaita päällä (vaikka sekin joskus on täysin ok).

Millaisia ajankäytön hallinnan vinkkejä sinulla on? Kommentoi alas.

Kommentit

Suositut tekstit